safe life 4u                   Combined Martial Arts®                                                                                                      CMA® THE SYSTEM THAT WORKS!                                                                               FOR YOU!
Be Safe Feel Good Be Prepaired

Het effectief afweren van aanvallen. Blokken en overnemen van stoten, slagen, trappen en allerlei wapens. 

Met onze beproefde methodes zal je effectief zijn in elke vorm van verdediging. Nooit zal je het nodig hebben zelf aan te vallen of ook maar één klap te incasseren. Of je nu een jaarcursus neemt of gewoon student/lid bent als snel zal je het geleerde toe kunnen passen. Veel van onze leden werken in de horeca beveiliging en merken dat ze na enkele lessen al zelfverzekerder op kunnen treden en bij calamiteiten het overwicht hebben door het geleerde toe te passen. 

Een belangrijk onderscheidend kenmerk van de slagtechniek in het CMA-systeem is het gebruik van het golfprincipe voor de vorming van slagkracht. Volgens dit principe wordt de golfbeweging voornamelijk gevormd door de meest massieve delen van het lichaam de golf gaat van de dijen en het bekken via de schouders naar de armen. De bekende 1 inch punch is daar een mooi voorbeeld van. Als je het niet kent Google er dan even op. Het zal binnenkort een vaardigheid van jou zijn als je CMA gaat bestuderen. 

De impuls van deze massieve delen van het lichaam met relatief lage snelheid en amplitude vormt een golf die door het lichaam gaat dankzij de losjes ontspannen spieren van het eerste deel van het lichaam tot het uiteinde van een slag. In overeenstemming met de wetten van de fysica is er een beweging van energie, als gevolg van de golfbewegingen, van de relatief lage snelheidsbewegingen van massieve delen van het lichaam tot de snelle bewegingen van de extremiteiten van aanvallen.
In de natuurkunde op school wordt dit fenomeen beschouwd als het voorbeeld van een zweep - een relatief zachte beweging van het handvat van de zweep resulteert in een supersonische snelheid aan het einde van de zweep. Hetzelfde effect wordt waargenomen wanneer de energie van een sterke maar langzame impuls van de dijen naar de slagvlakken van de armen / handen gaat. Door kleine spierinspanningen toe te passen, kunnen we met hoge efficiëntie sterke slagen met de armen / handen uitvoeren.
Essentieel in de techniek van de golfaanval is het vermogen om tijdens "het werk" ontspannen te zijn, om vooral niet de spieren te spannen, want als de spier gespannen is, wordt de eerste impuls verspild om de weerstand van het lichaam te overwinnen, wordt het gedempt in gespannen spieren en er is geen versnelling op het moment van een aanval. Hier zien we de vereiste voor de ontspannen houding die in de vorige sectie werd beschreven. Voor deze ontspanning. Zelfs in situaties welke bij ongetrainde mensen een immense spanning mee zouden brengen houden wij de rust in lichaam en geest. Een essentieel onderdeel van ons systeem en van de effectiviteit in alle situaties. Ook in situaties buiten gevechten in jouw dagelijkse leven je in effect op je gezondheid. Pure waarde dus. 
Als de golfaanval correct wordt uitgevoerd, gaat de eerste impuls van de beweging van de bovenbenen bijvoorbeeld in de vorm van een golf door het lichaam naar de arm. In overeenstemming met de wet van behoud van lineair momentum, wanneer de golf van het lichaam naar het uiteinde gaat, wordt de massa van het uiteinde dat deelneemt aan deze golfbeweging sterk verminderd in vergelijking met de massa van de romp; de snelheid van het bewegende uiteinde neemt sterk toe. Als de golf de hand bereikt en de vereiste stijfheid krijgt op het moment van contact, krijg je een scherpe sjorring.
De manier waarop de stijfheid wordt gevormd wanneer de energie van de slag door de oppervlakken van een slag wordt overgebracht, is een andere bijzonderheid van de slagtechniek van het CMA-systeem. De stijfheid in het contactpunt wordt niet bereikt door het uitrekken of fixeren van het lichaamsdeel dat een slag uitvoert (het is een onderscheidend kenmerk van de slagtechniek in veel oosterse vechtsporten, waarbij de spanning in de stoot of arm direct voor de slag), maar door het uitschakelen van de vrijheidsgraden van de gewrichten door het verdraaien van de voegverbindingen. De initiële impuls kan worden gevormd door de bewegingen van het bekken, de romp of andere delen van het lichaam die worden gemaakt om te beschermen tegen de aanvallen van de tegenstander, om weg te gaan van het vlak van de aanval of om de vorige aanval te beëindigen. .
Wanneer een slag is voltooid, wordt de terugkeer naar de oorspronkelijke toestand ook gemaakt door de golfbewegingen met behulp van het terugstootmomentum. De terugwerkende kracht na de directe staking wordt hier gebruikt als een eerste impuls voor de volgende staking of actie.

Een ander belangrijk principe in de slagtechniek van het Kadochnikoff-systeem is het principe van maximaal gebruik van energie van de beweging bij de slag. Het resultaat van dit prin cipe is dat de stationaire bewegingen tot een minimum worden beperkt in het Kadochnikoff-systeem. Dit zijn de bewegingen die geen directe rol spelen in de aanval van de tegenstander of in de verdediging tegen de aanvallen van de tegenstander. De verdere verwezenlijking van dit principe is de combinatie van aanvals- en verdedigingsacties.
Andere mechanismen van de vorming van de slagtechniek zijn vrij duidelijk voor een professional. Het is redelijk om aanvallen uit te voeren bij het verstrijken door het oppervlak van de slag achter de limieten van het doel naar een halve figuur te verplaatsen, door te gaan zitten en een stap te maken met een halve stap op het moment van contact met de rivaal, en door het oppervlak te draaien bij de slag in het contactpunt. Stakingen met een arm worden uitgevoerd met een constante draaiing langs de lengteas van het oppervlak van de slag naar de pijnzones en punten van actieve beschadiging en naar onbeschermde lichaamsdelen onder een hoek van 45 ° met het doel. De nauwkeurigheid van de slagen hangt af van het gevoel van de afstand. De juist gekozen afstand maakt een derde deel uit van de overwinning.
Houd er rekening mee dat het niet erg handig is om met een hand te slaan, omdat er een kans bestaat dat u uw hand verwondt. De natuur maakt een hand om vast te pakken, niet om te slaan. De vingergewrichten zijn meestal te delicaat om sterke slagen te doorstaan. Als je besluit in een gevecht toe te slaan, moet je absoluut vertrouwen hebben in je acties. Haast je niet en maak nauwkeurige bewegingen. Haast je niet klink vreemd in dit verband maar je zal zien dat je alle tijd hebt in een gevecht als je de kennis van het CMA systeem hebt. Je tegenstander zal zich verbazen dit is hij niet gewend wat voor etter het ook is. Bij man-tegen-man-gevechten zijn er geen verkeerde slagen. Dus ook daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Overleven en er onbeschadigd uitkomen is belangrijker dan hoe mooi je  het doet. Als je al een klap uit wil delen, of meerdere, is het tijd nemen belangrijk, dat leer je ook. Maar de slag, slagen of trap moet wel snel en onverwacht zijn.